Chatten met de gemeente

Gemakkelijk online uw zaken met de gemeente regelen, ook als het gemeentehuis gesloten is. We werken daar hard aan. Sommige zaken kunt u al online via de website regelen. Vanaf april komt daar de online chat via de website bij.

Begin april start de gemeente een proef met online chatten op de website www.barneveld.nl. Via de chatfunctie op de website kunt u dan vragen stellen over de producten en diensten op de gemeentelijke website. In april kunt u de online chat tijdens de openingstijden van het gemeentehuis gebruiken. In mei breiden we de chatfunctie uit en is de chat ook buiten de huidige openingstijden op de vrijdagmiddag en in de avonduren te gebruiken. De proef gaat vier maanden duren tot augustus.


Via chat sneller, gemakkelijker en beter bereikbaar
Wethouder André van de Burgwal over de aankomende proef met chatten: “Steeds meer aankopen of zaken regelen mensen tegenwoordig online. Ook chatten voor extra hulp bij een bestelling of meer informatie over een product is iets heel gewoons geworden. Ook wij willen vanaf april met zo’n chatfunctie aan de slag. Wanneer een inwoner op onze website informatie zoekt over bijvoorbeeld een paspoort, maar daarbij ook nog een vraag heeft over de pasfoto, dan kan de inwoner de vraag direct stellen via de chatfunctie. Via de chat kan een medewerker van de gemeente de inwoner dan direct op weg helpen, snel en eenvoudig. Vanaf mei ook in de avonduren van maandag tot en met donderdag en op vrijdagmiddag als het gemeentehuis gesloten is.”

Proef moet uitwijzen of chatten ondersteunt bij de online dienstverlening met de gemeente
André van de Burgwal vervolgt: “De komende maanden willen we zien of chatten onze inwoners helpt om snel en gemakkelijk de gemeente te bereiken. We willen ontdekken of de chatfunctie op onze website goed vindbaar is en welke vragen via de chat binnen zullen komen. Als het online chatten onze inwoners helpt, dan willen we kijken of we het chatten blijven gebruiken en tijdens welke uren.“