Rik van de Veen werkt als vrijwillige chauffeur bij AutoMaatje

“Met een autorit kun je heel veel betekenen voor sommige mensen”

Rik van de Veen werkt als vrijwillige chauffeur bij AutoMaatje

“Met een autorit kun je heel veel betekenen voor sommige mensen”

Als AutoMaatje vervoert Rik van de Veen elke week verschillende bewoners met zijn eigen auto.

Vorige maand werd Rik van de Veen (69 jaar) in het zonnetje gezet door burgemeester Asje van Dijk, wethouder Hans van Daalen en Ellen Alders, directeur van Welzijn Barneveld. Samen met twee andere vrijwilligers reed hij meer dan duizend ritten voor het project AutoMaatje. Bij AutoMaatje vervoeren vrijwillige chauffeurs met hun eigen auto oudere mensen of mensen die wat minder mobiel zijn. “En dat is echt leuk om te doen”, zegt Van de Veen.

Barneveld startte vijf jaar geleden als eerste gemeente in Nederland met AutoMaatje, een initiatief van de ANWB. Samen met Welzijn Barneveld en de gemeente Barneveld zorgt AutoMaatje ervoor dat ouderen en mensen die slecht ter been zijn, mobieler worden. Inmiddels zijn er 80 vrijwillige chauffeurs en maken 800 inwoners gebruik van de service van AutoMaatje.

Vaste ritten

Ik rijd al meer dan vier jaar voor Automaatje en ik vind het nog steeds leuk om te doen”, vertelt Van de Veen. Twee vaste dagen per week – op maandag en vrijdag – vervoert hij bewoners binnen Barneveld. “Ik vervoer elke week een mevrouw die haar man bezoekt in Norschoten en een mevrouw die ‘s middag eet bij Ruimzicht. Een andere mevrouw breng ik naar de dagbesteding.” Van de Veen vindt het prettiger om vaste dagen en vaste tijden te hebben. “Dan weet je van tevoren waar je aan toe bent. En dan kan ik zelf ook afspraken maken.”


Dankbaar werk

Volgens Van de Veen kun je met een autorit heel veel betekenen voor sommige mensen. “De mensen die ik vervoer zijn meestal oudere mensen. Soms weduwen of weduwnaars die zelf niet kunnen rijden. Hun kinderen wonen ver weg of werken. Ze zijn vaak erg blij dat ze toch ergens naartoe kunnen. En in de auto maken ze heel makkelijk contact. Van sommigen weet je in tien minuten hun hele levensverhaal.” De chauffeurs van AutoMaatje krijgen een vergoeding van dertig cent per kilometer. “Qua benzinekosten is dat dekkend, qua werkelijke autokosten natuurlijk niet helemaal. Maar ik vind het gewoon leuk dat de mensen zo dankbaar zijn.”

Winkelen in Duitsland

“Zo’n 80 procent van de ritten is in de buurt: naar de kapper, de fysiotherapeut of de dagbesteding. Sommige ritten zijn wat verder. Bijvoorbeeld naar het ziekenhuis in Ede of in Amersfoort. Toevallig moet ik donderdag een extra rit rijden naar Zwolle. Maar dat vind ik niet erg. Er kwam bij Welzijn Barneveld zelfs een keer een verzoek binnen om iemand naar Luik in België te rijden. In krant stond dat ik die rit gereden heb, maar dat heeft een andere chauffeur gedaan hoor. Je kunt je als chauffeur namelijk opgeven voor zo’n rit. Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand met AutoMaatje naar Kleef in Duitsland wilde om te winkelen. De chauffeur heeft toen zijn vrouw meegenomen en is daar ook gaan winkelen. Dat is toch leuk?”


Anders dan een taxi

Bij een rit naar het ziekenhuis, geldt in principe de regel dat je wacht als het een uur of korter is. Je kunt ook naar huis gaan en dan weer terugkomen om de persoon op te halen. Maar meestal wacht ik. Soms vijf kwartier of anderhalf uur, want het spreekuur loopt vaak uit bij een arts. Of ze moeten nog een onderzoek doen. Ik denk dat de meeste van de chauffeurs van AutoMaatje daar wel heel sociaal en soepel in zijn. En dat is vaak een van de bezwaren van een taxi. Taxichauffeurs kunnen tussendoor een oproep krijgen om iemand anders op te halen. Dan moet iemand in het ziekenhuis soms lang wachten op nieuw vervoer.”

Rollator op de achterbank

Welzijn Barneveld coördineert de binnenkomende vervoersvragen voor AutoMaatje. Van de Veen krijgt elke week een overzichtelijke e-mail met alle gegevens per rit. “Wat ik plezierig vind – en dat heb ik ook aangegeven – is dat ze erbij zetten of degene die ik vervoer een rollator heeft. Dan gooi ik van tevoren namelijk mijn achterbank al plat. Dat scheelt tijd. De mensen stellen het namelijk wel op prijs dat je op tijd komt. Ze worden nerveus als je vijf minuten te laat bent”, lacht Van de Veen. “De meeste passagiers zijn slecht ter been. Dat betekent dat ik soms niet alleen de rollator, maar ook de persoon zelf in de auto tillen. Dat is fysiek wel zwaar en dan is iemand misschien toch beter af met een rolstoeltaxi.”


Vrijwilligerswerk

Op de vraag hoe Van de Veen bij Automaatje kwam, antwoordt hij: “Ik was net gepensioneerd en zocht toch wat vrijwilligerswerk om mijn tijd in te vullen. Ik wilde wat om handen hebben en tegelijkertijd iets doen dat ik echt leuk vond. In de krant las ik dat Welzijn Barneveld chauffeurs zocht en ben daar meteen gaan praten. Toen was het eigenlijk zo geregeld. Ik mag tot en met mijn 77ste rijden als AutoMaatje. Voor nieuwe chauffeurs geldt een leeftijd van 75 jaar. Maar je hebt natuurlijk ook mensen die veel ouder zijn en die nog rijden als de brandweer. Ik ga in elk geval hiermee door zolang als het gaat. En het gaat nog prima.”


Meer informatie
Bent u een inwoner van gemeente Barneveld en wilt u vervoer naar familie, ziekenhuis of een activiteit? Kunt u vanwege uw gezondheid en/of uw financiële situatie niet reizen met het openbaar vervoer en heeft u geen hulp in uw naaste omgeving? Dan kunt u in aanmerking komen voor een AutoMaatje.

Of wilt u chauffeur worden en af en toe bewoners vervoeren met uw eigen auto? Kijk voor meer informatie over AutoMaatje op de website van Welzijn Barneveld:

Stichting Welzijn Barneveld heeft aandacht voor alle inwoners van de gemeente Barneveld. De stichting heeft verschillende activiteiten en diensten om vrijwilligers, mantelzorgers, senioren, volwassen en jongeren te ondersteunen en te begeleiden. Weten wat Welzijn Barneveld u te bieden heeft? Kijk dan op www.welzijnbarneveld.nl.