Gert Ploeg over de inzet van verkeersregelaars in Barneveld
“Een bedankje met een opgestoken duim, daar doen we het voor. Ook bij regen, sneeuw en wind.”
Automobilisten, fietsers, voetgangers… iedere weggebruiker krijgt een keer te maken met een verkeersregelaar. Maar wat doet een verkeersregelaar eigenlijk en wanneer wordt een verkeersregelaar ingezet? We spraken hierover met Gert Ploeg, parkeercoördinator bij kerkgebouw De Hoeksteen in Barneveld.
Een verkeersregelaar is iemand die de bevoegdheid heeft om instructies op te dragen aan weggebruikers zoals dat bepaald is in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Ze zijn gediplomeerd en door de burgemeester van Barneveld aangesteld om hun taken in onze gemeente te mogen verrichten. In Barneveld worden wekelijks verkeersregelaars ingezet, bijvoorbeeld tijdens wegafzettingen, evenementen of tijdens open dagen van bedrijven of bij scholen. Maar ook zondags bij de kerken in Barneveld zijn tijdens alle kerkdiensten 8 tot 10 verkeersregelaars actief.
“Op het moment dat de verkeersregelaar het verkeer regelt, is de verkeersregelaar dus eigenlijk de ‘baas’ op de weg.”
De baas op de weg
“Een verkeersregelaar regelt het verkeer op de openbare weg”, vertelt Gert Ploeg. “Hij of zij bekijkt de verkeerssituatie en speelt daar met aanwijzingen op in. De aanwijzingen die de verkeersregelaars aan weggebruikers geven, gaan overigens vóór alle verkeersregels en verkeerstekens zoals verkeerslichten en verkeersborden of verkeerstekens op de weg. Op het moment dat de verkeersregelaar het verkeer regelt, is hij of zij dus eigenlijk de ‘baas’ op de weg.”
“Als een weggebruiker de aanwijzing van een verkeersregelaar negeert, kan dat leiden tot aangifte bij de politie.”
Aanwijzing negeren kost minimaal 380 euro
De verkeersregelaar staat er voor álle weggebruikers zoals automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, motorrijders, maar ook voor fietsers en voetgangers. Die laatste groep wordt volgens Gert weleens vergeten. “Als een weggebruiker – dus ook een fietser of voetganger – de aanwijzing van een verkeersregelaar niet opvolgt, kan dat leiden tot aangifte bij de politie. Een bekeuring voor het negeren van een aanwijzing kost de betrokkene dan minstens € 380,00 boete. En als een verkeersregelaar wordt aangereden, maakt de politie altijd een proces-verbaal op die naar Justitie gaat. Een rechter doet hier dan een uitspraak over.”
Hecht team van vrijwilligers
Gert is al meer dan tien jaar coördinator van de verkeersregelaars bij De Hoeksteen in Barneveld. “We zijn een heel hecht team van 25 vrijwilligers, waarvan 15 beroepsverkeersregelaars. Wij werken met een strakke planning om alles in goede banen te leiden.” Als coördinator onderhoudt Gert de contacten met de gemeente en met de kerkenraad. Daarnaast treedt hij op bij calamiteiten en doet de klachtenafhandeling. “Sinds september 2008 regelen we ook elke week het verkeer bij de kerkdiensten. Onder alle weersomstandigheden staan onze vrijwilligers dan paraat om het verkeer op een ordentelijk manier te regelen. We werken ook vaak samen met de verkeersregelaars van de Adullamkerk.”
“Door onze inzet is de veiligheid en doorstroming rond de kerken beter geregeld.”
Op zondag het verkeer regelen
Op de vraag of het nodig is om op zondag te werken als verkeersregelaar zegt Gert: “Dat is zeker nodig. In het verleden werd er niets geregeld bij de kerken in Barneveld. Maar het gaat in een redelijk korte periode van ongeveer een uur over heel veel verkeersbewegingen. Bij mooi weer gaat het zelfs om meer dan 1.000 fietsers en 300 tot 500 auto’s die aankomen en na de dienst weer vertrekken. De politie regelt geen verkeer meer, dat is overgedragen aan de beroepsverkeerregelaars. Door onze inzet is er dus veel meer structuur in de verkeersbewegingen en ook de veiligheid rond de kerken beter geregeld. Uiteraard blijft de weggebruiker wel altijd zelf verantwoordelijk voor zijn verkeersdeelname.”
Opgestoken duim als bedankje
Volgens Gert vergt het regelen van verkeer heel veel inzicht en aandacht van de verkeersregelaars. “De verantwoordelijkheid die verkeersregelaars hebben is groot. Maar wat is het mooi als je van de weggebruiker een bedankje krijg met een opgestoken duim, een groet of een snoepje. Daar doen we het voor, voor iedereen. Ook bij regen, sneeuw en wind.” En tegen de weggebruikers die geen begrip hebben voor de verkeersregelaars zou Gert willen zeggen: “Beste mensen wij staan er voor u, niet voor onszelf. Ons doel is om alles netjes en volgens de regels zo snel mogelijk te laten verlopen. Bewaar uw geduld en waardeer ons werk in het belang van de gemeenschap.”