Wethouder Hans van Daalen
‘Verkeersveiligheid blijft te allen tijde een aandachtspunt. Ook in dit coalitieakkoord stonden aardig wat doelen opgeschreven. En als ik zo kijk hebben we op best wat grote onderwerpen goede stappen gezet en is het coalitieakkoord grotendeels gehaald. Grote winst zie ik dat er een bestuursovereenkomst ligt met provincie, het rijk en Regio Foodvalley om de verkeersdruk van de A1-A30 aan te kunnen pakken. Trots ben ik op onze gemeente die hierin een trekkersrol heeft vervuld. In samenwerking met wethouder Didi Dorrestjjn-Taal en veel energie vanuit de ambtelijke organisatie is dit een mooi resultaat!’
Een greep uit de resultaten:
- We hebben verbinding gezocht met andere regio’s langs de A1 en zetten ons gezamenlijk in om samen met het Rijk een MIRT Onderzoek uit te voeren naar de specifieke opgaves, knelpunten en oplossingen voor de Multimodale Corridor A1 (weg en spoor).
- Tijdens de afgelopen coalitieperiode hebben wij samen met de provincie Gelderland een MIRT Onderzoek uitgevoerd naar de A1-A30. Op basis van die uitkomsten heeft het Rijk een MIRT Verkenning uitgevoerd wat in 2021 heeft geresulteerd in een door de Minister van IenW vastgesteld Voorkeursalternatief, een bestuursovereenkomst tussen het Rijk, de provincie, Regio Foodvalley en gemeente Barneveld waarin onder andere de dekking van de kosten voor de aanpassing van de A1-A30 is vastgelegd.
- Het aantal laadpalen binnen onze gemeente is de afgelopen jaren sterk gestegen. Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan een ‘Laadvisie’ waarin wordt beschreven hoe de gemeente Barneveld tijdig een toegankelijke, betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur gaat realiseren voor verschillende gebruikersgroepen.
- Wij hebben geïnvesteerd in het aantrekkelijker, beter toegankelijk en sociaal veiliger maken van bestaande en nieuwe bushaltes en eveneens in de uitbreiding van fietsenstallingen nabij haltes en treinstations.
- Het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) voor de periode 2018 tot en met 2021 is positief uit de evaluatie gekomen. De raad heeft mede op basis daarvan een aantal aandachtspunten meegegeven die worden meegenomen in het vervolgproces voor het actualiseren, uitwerken en uitvoeren van maatregelen van het GVVP.
- Twee actieplannen van het GVVP zijn in 2021 gestart. In 2021 is het Plan Duurzame Mobiliteit gestart waarin schone en gezonde mobiliteit centraal staan. Met dit plan neemt de gemeentelijke organisatie de voorbeeldpositie in voor verduurzaming bij grote bedrijven. In 2022 heeft het college het Parkeerplan Barneveld centrum vastgesteld, welke aansluiting zoekt bij het Plan Duurzame Mobiliteit, Centrumvisie en Vitale centra.
- Het ontmoedigen van vrachtverkeer door Garderen en Stroe is opgenomen in het maatregelenpakket. Voor Garderen worden maatregelen genomen voor de korte en langere termijn in overleg met de provincie. Voor Stroe wordt ingezet op het instellen van een 30km/uur-zone op de Wolweg en Tolnegenweg met bijbehorende inrichting.
- Wij hebben studies uitgevoerd naar de oostelijke en de westelijke rondweg. Voor de oostelijke rondweg is een MER uitgevoerd.
- Na tientallen jaren van voorbereiding en overleg is de aanleg van de Rondweg Voorthuizen in 2019 opgeleverd. Dit is door de provincie gerealiseerd maar in nauwe samenwerking met onze gemeente. Dat deze weg er ligt betekent veel voor de bereikbaarheid van Voorthuizen en de goede doorstroming van het verkeer. Langere tijd bleef het de vraag of de nieuwe rondweg nu aan de oostkant of de westkant het dorp moest passeren. Het werd uiteindelijk de westkant.
- In 2019 hebben wij ook de Harselaartunnel geopend na een bouwperiode van circa 2 jaar. De tunnel is in de plaats gekomen van de gelijkvloerse spoorwegovergang in de Stationsweg en de Baron van Nagellstraat. Door de Harselaartunnel is de spoorkruising veiliger geworden en is de bereikbaarheid van Barneveld verbeterd. De bouw leverde wel hinder op maar wij zijn blij met de inwoners en ondernemers die hier goed mee zijn omgegaan.