Wethouder Hans van Daalen
‘De corona-crisis heeft veel van onze inwoners, bedrijven en organisaties gevraagd. Sociale stressfactoren als eenzaamheid en zorgen/onzekerheden over werk, onderwijs, onze naasten en toekomst namen sterk toe. Ook ons gemeentelijke beleid om kwetsbare groepen te ondersteunen en de reguliere taken uit te voeren stond onder druk. Bijvoorbeeld onze taken op het gebied van re-integratie en zorg vanuit het Sociaal Domein. Huisbezoeken konden niet doorgaan. We hebben zo veel mogelijk creatieve oplossingen gebruikt om iedereen de ondersteuning te bieden die nodig was. Gelukkig hebben maatschappelijke partners, zoals Welzijn Barneveld, daar ook op ingespeeld. Ook in onderwerpen als testen en vaccineren hebben we samen met de GGD veel energie gestoken. We stonden steeds in contact met onze maatschappelijke organisaties en ondernemers.’
Toen de coronamaatregelen landelijk werden afgekondigd heeft de gemeente Barneveld op allerlei mogelijke manieren ondersteuning geboden aan inwoners en ondernemers die hierdoor getroffen werden en nog zijn. Hieronder een greep uit de manieren waarop we ondersteuning hebben geboden:
Steunmaatregelen
We hebben een aantal steunmaatregelen vanuit het Rijk uitgevoerd, waaronder de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) en de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers). Hierdoor waren ook ondernemers verzekerd van een (aanvullend) inkomen.
Cultuur en corona
In tijden van coronacrisis heeft de gemeente op diverse manieren steun verleend aan het veld. Ten eerste zijn er vanuit extra ontvangen rijksmiddelen compensatie- en innovatieregelingen opengesteld voor culturele voorzieningen. Dit heeft enerzijds bijgedragen in het compenseren van corona gerelateerde verliezen, als ook in het stimuleren van innovatie en doorontwikkeling in de sector. Ten tweede hebben we vanuit o.a. team Be Active & Creative aanvullende inzet geleverd om cultuuraanbieders te helpen met het blijven mogelijk maken van cultuurdeelname. We organiseerden bijvoorbeeld kennissessies en verruimden de mogelijkheden tot subsidieverantwoording. De Cultuurmakelaar hielp cultuuraanbieders met innovatievraagstukken en ondersteunde hen ten behoeve van culturele kruisbestuiving en samenwerking.
Coronadesk voor ondernemers
Nadat medio maart 2020 de coronacrisis uitbrak werd de Coronadesk in het leven geroepen, een initiatief van de Barneveldse Industriële Kring en de gemeente Barneveld. De Coronadesk werd in 2021 door de Relatiemanager Evenementen bemenst. Het jaar 2021 begon voor veel ondernemers in mineur. Na de in december 2020 afgekondigde Lockdown werden veel gesprekken met ondernemers gevoerd die in het teken stonden van emotie. We bemerkten dat veel ondernemers hun hart wilden luchten. Zorgen werden geuit over de toekomst en er werd geconstateerd dat we een behoorlijk aantal ondernemers niet konden bereiken. Er is in februari 2021 voor gekozen een uitgebreide nieuws- en informatiebrief naar alle ondernemingen uit het adressenbestand van de Kamer van Koophandel in de gemeente te sturen. Door de Lockdown verliep het voorjaar relatief rustig en werden regelmatig acties op touw gezet om de lopen acties “Bordje besteld in Barneveld”, de Horeca-challenge en de Barneveld Cadeaukaart te stimuleren. Toen vanaf juni 2021 de horeca weer open mocht en de weekmarkten weer volledig open mochten, namen de vragen zienderogen af. De afgekondigde maatregelen in september ( met name de toegangscontrole ) riep veel protest op en vragen, welke we in gesprekken in goede banen hebben kunnen leiden. De medio december afgekondigde lockdown bracht veel verslagenheid en boosheid bij ondernemers in de detailhandel, horeca en de evenementensector teweeg. De roep van deze ondernemers is door ons ter harte genomen en resulteerde begin januari 2022 in een open brief van het College en de Gemeenteraad aan premier Rutte, waarin de zorgen van de ondernemers werden geuit en werd verzocht om heropening met maatwerk en lange termijn perspectief.
Een greep uit de activiteiten:
- De opzet van een corona helpdesk voor ondernemers
- Gratis parkeren in het centrum
- Sportverenigingen ondersteund
- Maatschappelijk voorzieningen een steuntje in de rug gegeven
- Dienstbaar TOZO
- Winkeliers vrijstelling gegeven en uitstel van betaling
- Extra aandacht voor mensen in verzorgingstehuizen
- Intensief contact en communicatie met kerken en moskeeën
- De raad is actief naar welzijnsorganisatie en ondernemers gegaan